Zwrot produktów kupionych online. To powinien wiedzieć każdy kupujący
Zakupy w sieci nie zawsze są trafione. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Czy każdy produkt można zwrócić? Co z testowaniem kupionych rzeczy? Sprawdź, jakie masz prawa jako konsument.
Przy zakupach w sieci obowiązują nieco inne przepisy niż w przypadku sklepów stacjonarnych. Kwestie te reguluje w głównej mierze Ustawa o prawach konsumenta.
Zgodnie z jej zapisami kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, np. przez internet, w ciągu 14 dni kalendarzowych od momentu otrzymania towaru.
Zwrot jest możliwy, jeśli kupiona rzecz nie spełnia oczekiwań klienta lub jest niezgodna z podanym przez sprzedawcę opisem. Ważne jest to, że kupujący nie musi podawać przyczyny zwrotu. Co więcej, od umowy można odstąpić jeszcze przed otrzymaniem towaru.
Co i kiedy można zwrócić?
Większość towarów kupionych online można zwrócić. Jest jednak kilka wyjątków. To produkty wykonane na zamówienie, według wytycznych klienta (np. koszulka z zaprojektowanym przez siebie nadrukiem) oraz takie, które mają krótki termin przydatności do spożycia (owoce, warzywa, nabiał). Do tej grupy należą również nagrania audio i wideo czy oprogramowanie komputerowe, jeżeli opakowanie, w którym się znajdują zostało otwarte lub uszkodzone, np. zdjąłeś folię ochronną z nowej gry. Nie zwrócisz także np. soczewek kontaktowych, jeśli otworzyłeś opakowanie.
Pamiętaj, że masz prawo przetestować kupioną rzecz, by móc ocenić jej funkcjonalność czy jakość. Możesz ją odpakować i sprawdzić jej przydatność na takich samych zasadach jak w sklepie stacjonarnym. Produkt nie może jednak nosić śladów użytkowania, a jeśli takie posiada – sprzedawca ma prawo potrącić część kwoty ze zwrotu.
Łatwiej z Allegro Smart!
Chcąc oddać zamówiony towar, sprawdź, jak wygląda zwrot w danym sklepie. Zwykle wystarczy poinformować sprzedawcę o odstąpieniu od umowy, najlepiej na piśmie. Jeśli przedsiębiorca nie ma na swojej stronie odpowiedniego formularza, możesz skorzystać z dokumentu z ustawy o prawach konsumenta. Jeśli cały proces odbywa się drogą elektroniczną, np. przez stronę internetową, to sprzedawca musi potwierdzić otrzymanie zgłoszenia, np. e-mailem.
Zwrot towarów ułatwia kupującym Allegro, największa platforma zakupowa w Polsce i jedna z największych w Europie, a zarazem najpopularniejszy marketplace w kraju.
Program Allegro Smart!, dostępny np. po wykupieniu Allegro Smart, zapewnia bezpłatne zwroty dla użytkowników korzystających z tej usługi. Dzięki temu możesz w prosty sposób zwrócić kupione przedmioty bez ponoszenia dodatkowych kosztów wysyłki.
Wybierając opcję "Zwróć przedmiot" szybko i intuicyjnie rozpoczniesz zwrot towaru ze swojego konta na Allegro. Wystarczy wybrać odpowiedni zakup i postępować zgodnie z instrukcjami, a cały proces przebiega sprawnie i bez zbędnych formalności.
Bezpieczne zakupy na Allegro
Allegro Protect to bezpłatny program gwarantujący dodatkową ochronę konsumentom m.in. w przypadku:
- problemów ze zwrotem pieniędzy po anulowaniu zamówienia lub odesłaniu produktu,
- gdy towar jest wadliwy lub niezgodny z opisem,
- gdy przesyłka nie dotarła lub dotarła niekompletna.
Ochroną objęte są wszystkie produkty, do dwóch lat od ich zakupu.
Platforma udostępnia łatwe narzędzie do komunikacji ze sprzedającym po zakupie. Allegro Protect jest uruchamiane, gdy dyskusja ze sprzedawcą nie przynosi skutku. Jak to działa w praktyce? Wystarczy oznaczyć dyskusję jako nierozwiązaną, by otrzymać link do krótkiego formularza. Po pozytywnej decyzji pieniądze pojawią się na twoim koncie w ciągu 48 godzin.
Co ważne, statystyki pokazują, że w 2023 r. 99,26 proc. zakupów na Allegro odbyło się bez żadnych problemów, a to najlepszy dowód na to, że platforma skutecznie działa na rzecz bezpieczeństwa i komfortu swoich użytkowników.