Jak na zakupy, to do internetu! W sieci kupuje już blisko połowa światowej populacji
Handel internetowy jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki w Polsce i na świecie. Wartość rodzimego rynku e-commerce wycenia się na 140 mld zł. Liderem zakupów w polskiej sieci od lat jest Allegro. Największy polski marketplace ma już ponad 20 mln aktywnych kupujących w regionie.
Już niemal połowa światowej populacji robi zakupy w internecie. Jak wynika z raportu eMarketer, w 2025 r. liczba klientów e-commerce przekroczy 3,64 mld osób, co będzie stanowiło aż 46 proc. wszystkich ludzi zamieszkujących Ziemię. Wartość sektora handlu online wyniesie natomiast 7,72 biliona dolarów, co oznacza, że w porównaniu tylko do 2023 r. urośnie o ponad 1,3 biliona.
Chcąc jeszcze bardziej zobrazować globalny wzrost e-commerce, warto cofnąć się do czasów sprzed pandemii, która miała ogromny wpływ na rozwój całej branży. Zdaniem specjalistów z koncernu IBM koronawirus i towarzyszący mu lockdown gospodarki przyspieszyły tempo przechodzenia klientów z fizycznych zakupów do strefy online o co najmniej pięć lat. W 2019 r. rynek handlu w sieci był wart 3,5 biliona dolarów i do dziś jego wartość zwiększyła się już ponad dwukrotnie.
Dynamiczny rozwój polskiego rynku e-commerce
Niekwestionowanym liderem e-commerce na świecie są Chiny. Na koniec 2022 r. wartość tamtejszego sektora oszacowano na ponad 1,5 biliona dolarów. Na drugim miejscu znajdują się Stany Zjednoczone – 875 mld dolarów, a na trzecim Japonia – 241 mld dolarów. W Europie dominują Niemcy (148 mld dolarów), Wielka Brytania (143 mld dolarów) oraz Francja (96 mld dolarów).
A jak na tym tle wypada Polska? Według danych zebranych przez firmę PwC w 2022 r. rodzimy sektor handlu internetowego był wyceniany na 109 mld zł, czyli w przeliczeniu po ówczesnym kursie – ok. 26,3 mld dolarów. Nasz kraj należy do jednych z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie. Jak wynika z raportu "Digital 2024", pod względem liczby transakcji online na Starym Kontynencie wyprzedzają nas jedynie Grecy, Brytyjczycy i Turcy. W 2023 r. już 79 proc. rodzimych internautów kupowało w sieci, co stanowiło ok. 23 mln osób (badanie Gemius).
Aktualna wartość branży handlu w internecie szacowana jest na 140 mld zł, a do 2028 r. ma wzrosnąć o kolejne 52 mld zł. Wpływ na tak szybki wzrost tego sektora mają m.in. rozwój nowych technologii, pojawianie się kolejnych wygodnych narzędzi dla kupujących, a także dalsza wymiana pokoleniowa – wzrost udziału tzw. pokoleń "digital native" (millenialsów oraz generacji Z) w ogólnej konsumpcji. Dla nich zakupy cyfrowe są naturalną i najczęściej preferowaną opcją.
M-commerce przyszłością handlu online
Jak wynika z najnowszego raportu "E-commerce w Polsce: konkurencja i rosnące oczekiwania napędzają rozwój" opracowanego przez należącą do grupy PwC agencję Strategy&, dalszy wzrost rynku w Polsce będzie napędzany poprawą funkcjonalności platform zakupowych oraz rosnącym zaufaniem konsumentów do e‑commerce.
Eksperci przewidują, że kluczowe segmenty rynku e-commerce, takie jak elektronika, dom i ogród oraz moda wciąż będą dominować, ale ich udział w rynku będzie stopniowo malał. Szybkiego wzrostu należy się natomiast spodziewać w kategoriach e-grocery (zakupy spożywcze online) i motoryzacja. Na znaczeniu będą także zyskiwać mobilne zakupy, czyli w smartfonie. Sektor m-commerce w ciągu czterech najbliższych lat przejmie dominację nad tradycyjnym e-commerce – czytamy w raporcie.
Zdaniem ekspertów Strategy& branża e-commerce jest w Polsce już na tyle rozwinięta, że coraz większą rolę odgrywa nie sama liczba konsumentów, ale to, jak często i dużo kupujemy. Liczba internautów oraz transakcji online od początku pandemii wzrosły nieznacznie – z 85 proc. w 2020 r. do 88 proc. w 2024 r. Natomiast częstotliwość zakupów oraz średnia wartość koszyka urosły dużo bardziej. Ta pierwsza zmienna ze średniej 15,3 razy w 2020 r. do 17,7 w 2023 r. Przeciętna wartość koszyka w tym samym czasie wzrosła o 9 proc. – z 233 zł do 304 zł. Pod względem wydatków w internecie gonimy bardziej zamożne kraje Europy Zachodniej. Średnia wartość koszyka w Niemczech czy Francji wynosi 352 zł.
500 mln ofert i prawie 15 mln klientów
Polacy zakupy online nie tylko uwielbiają, ale też – co istotne – uważają za bezpieczne. Przyznaje to ponad 60 proc. konsumentów. To średnia dla całej branży, bo np. w przypadku największego marketplace w naszym kraju, a jednocześnie jednego z największych w Europie – Allegro odsetek klientów uważających zakupy na platformie za bezpieczne przekracza 90 proc. W tym miejscu warto podkreślić, że na Allegro aktywnych jest w Polsce już ponad 14,6 mln użytkowników.
Uruchomiona w 1999 r. platforma jest bezapelacyjnym liderem sektora e-commerce w Polsce. Od ćwierć wieku towarzyszy Polakom w ich codziennych zakupach w internecie, a przedsiębiorcom działającym w sieci umożliwia dotarcie do ogromnej rzeszy klientów. Jak czytamy w "Raporcie Wpływu" przygotowanym przez Allegro i KPMG z okazji 25-lecia platformy, dziś na polskiej odsłonie Allegro znajdziemy 500 mln ofert, które dostarcza blisko 150 tys. zarejestrowanych sprzedawców. W ubiegłym roku łączna wartość transakcji przeprowadzonych na platformie wyniosła ponad 57 mld zł, co stanowiło ponad 38 proc. całego krajowego sektora e-commerce.
Co roku Allegro poszerza swój asortyment, osiągając od końca 2018 r. do grudnia 2023 r. roczny skumulowany wzrost liczby ofert na poziomie 40 proc. Najpopularniejszymi kategoriami produktów są: Dom i ogród (121 mln ofert), Moda (97 mln) oraz Motoryzacja (89 mln).
Allegro działa z myślą o klientach
Platforma stale wprowadza także innowacyjne rozwiązania, które mają ułatwić użytkownikom komfort robienia zakupów. Przykładem jest uruchomiony w 2018 r. program Smart! zapewniający dostęp (po wykupieniu usługi lub w ramach darmowej wersji próbnej) do nielimitowanych bezpłatnych dostaw i zwrotów. To jeden z najpopularniejszych programów lojalnościowych w Polsce. Regularnie korzysta z niego już ponad 6 mln klientów. Dzięki usłudze użytkownicy platformy zaoszczędzili na dostawach łącznie już ponad 13 mld zł, a rekordzista zostawił w swojej kieszeni ponad 200 tys. zł! W 2023 r. subskrybent programu Smart! zaoszczędził średnio ok. 600 zł.
W momencie, gdy pojawi się problem pozakupowy platforma udostępnia narzędzie do łatwej komunikacji ze sprzedającymi. A jeśli obie strony się nie porozumieją, kupujący mogą bezpłatnie skorzystać z programu Allegro Protect. Platforma wypłaci im rekompensatę, gdy np: nie dojdzie do nich zamówiona paczka czy pojawi się problem z reklamacją. Wypłata pieniędzy z Allegro Protect następuje najczęściej do 48 godz. po wydaniu pozytywnej decyzji.
Efekt? Dziś aż 98 proc. osób, które zgłosiły problem sprzedającemu, jest zadowolonych z rozwiązania sprawy przez sprzedającego i Allegro. Mało tego, w 2023 r. ponad 99 proc. wszystkich zakupów na platformie odbyło się w ogóle bez rozpoczynania dyskusji ze sprzedającym. A gdy ta miała już miejsce, to w przypadku 99,5 proc. zapadała pomyślna dla kupującego decyzja. Z pozostałych 99,19 proc. otrzymało pomoc Allegro Protect.