Jak bezpiecznie kupować online? Praktyczny poradnik dla kupujących
Zakupy online dla wielu stały się codziennością, oferując szeroki wybór produktów oraz atrakcyjne ceny. Jak wynika z badań "E-commerce w Polsce", już 75 proc. z nas deklaruje robienie zakupów w polskich e-sklepach, a 36 proc. dodatkowo korzysta z usług portali zagranicznych. To duża wygoda, ale też pewne ryzyko. Dowiedz się, jak bezpiecznie robić zakupy online.
Tak jak rośnie popularność zakupów online, tak rośnie też aktywność działających w sieci oszustów. W swoich działaniach są oni coraz bardziej pomysłowi, choć nie bezkarni. Wystarczy zachować ostrożność, by nie dać się złapać na mniej lub bardziej wyrafinowane próby wyłudzeń. Albo robić zakupy na Allegro, które dba, by na platformie zakupy były bezpieczne.
Tych sytuacji unikaj
Po pierwsze: nie daj się złapać na atrakcyjne oferty. Jeśli trafisz na "wyjątkową" okazję, w której nowy smartfon kosztuje o połowę mniej niż w oficjalnym sklepie, bądź ostrożny. Chęć szybkiego zakupu w niskiej cenie sprawia, że często rezygnujemy z dokładnej weryfikacji sprzedawcy. Później okazuje się, że produkt jest kiepską imitacją oryginału lub w ogóle do nas nie trafia.
Po drugie: uważaj na fałszywe sklepy. Zazwyczaj wyglądają one profesjonalnie i do złudzenia przypominają witryny oryginalnych producentów lub ich przedstawicieli. Kiedy na stronie nie możesz znaleźć informacji o sklepie, szczegółowych danych kontaktowych czy opinii innych klientów, powinno to wzbudzić twoją czujność. Nieznani sprzedawcy i fałszywe sklepy istnieją w domenie bardzo krótko i mają ograniczoną historię działalności. W takim przypadku raczej zrezygnuj z zakupów.
Tego dopilnuj!
Po trzecie: weryfikuj stronę z płatnościami. Oszuści często próbują przekierować użytkowników na strony, które wyglądają jak bankowe, lecz w rzeczywistości służą do wyłudzania danych kart kredytowych. Mogą również prosić o płatność metodami, które nie zapewniają żadnej ochrony konsumenckiej, jak na przykład przelewy bezpośrednio na konto.
Po czwarte: analizuj opinie. Jeżeli podejmujesz decyzje zakupowe sugerując się opiniami innych, zwróć uwagę, czy nie są one pisane w podobnym stylu, zbyt entuzjastycznie, bez wskazania konkretów. Oszuści kupują fałszywe recenzje lub oceny, aby podnieść wiarygodność swoich ofert. I choć produkt wydaje się popularny, to najczęściej nie istnieje.
Zanim więc sfinalizujesz zakup, zawsze sprawdzaj historię sprzedawcy i opinie innych klientów. Zapoznaj się z regulaminem sklepu, upewniając się, że sprzedawca oferuje możliwość zwrotu produktów i że zasady są jasno określone. Zwracaj uwagę na zabezpieczenia strony. Kupuj tylko na tych z aktywnym certyfikatem SSL (adres strony zaczyna się od "https://"). Jeśli strona nie posiada odpowiednich zabezpieczeń, twoje dane mogą zostać przechwycone i wykorzystane.
Bezpieczne zakupy? Na Allegro!
Na polskim rynku e-commerce, niekwestionowanym liderem rozpoznawalności pozostaje Allegro. W badaniu "E-commerce w Polsce" aż 88 proc. ankietowanych spontanicznie wymieniło tę właśnie markę. Allegro.pl odwiedza średnio 21 mln osób miesięcznie.
Te liczby nie powinny dziwić. Platforma – poza dużym wyborem produktów w atrakcyjnych cenach – oferuje również szereg zabezpieczeń, które mają chronić kupujących. Oferty są monitorowane, a nieuczciwi sprzedawcy eliminowani z platformy. Dzięki temu możesz skupić się wyłącznie na robieniu zakupów, a nie na weryfikowaniu uczciwości sprzedawcy. Allegro robi to za ciebie.
Warto podkreślić, że w ubiegłym roku 99,26 proc. wszystkich zakupów odbyło się bez rozpoczynania dyskusji pozakupowych ze sprzedającym, a 99,49 proc. z nich zakończyło się pozytywnie dla kupującego. Pozostałe otrzymały wsparcie Allegro Protect. Te liczby pokazują, że Allegro zakupy odbywają się niemal bezproblemowo, a sami sprzedający dbają o zadowolenie klientów, starając się spełnić ich oczekiwania.
W sytuacji, gdy produkt nie zostanie dostarczony lub okaże się niezgodny z opisem, a także, gdy nie doszło do zwrotu pieniędzy po anulowaniu zamówienia lub odesłaniu zakupu, kupujący po zakończeniu dyskusji ze sprzedającym może zgłosić problem do Allegro. Program Allegro Protect zwraca pieniądze, jeśli strony nie porozumieją się między sobą. Co ważne, ochrona jest udzielana na dwa lata, a pieniądze są zwracane w ciągu 48 godz. od uzyskania pozytywnej decyzji.