Allegro chroni marki. Jak lider branży e-commerce ogranicza liczbę nieoryginalnych produktów?
Wartość rynku podróbek to już 464 mld dolarów rocznie. Szacunki IPSOS mówią, że to nawet 3 proc. wartości globalnego handlu. Polska jest jednym z niechlubnych europejskich liderów pod względem fałszowania markowych produktów. Jak kupować, by nie dać się oszukać?
Mówi się, że nic nie jest zbyt małe, aby to podrobić. Oszuści podrabiają dziś niemal wszystko: odzież, buty, kosmetyki, perfumy, sprzęt elektroniczny, a nawet produkty spożywcze. Wśród tej ostatniej kategorii najczęściej fałszowane są mleko, oliwa z oliwek i miód. Rynki na świecie masowo zalewają też podróbki luksusowych zegarków. Z tym procederem na ogromną skalę mierzą się chociażby służby w Anglii. Szacuje się, że tylko w ubiegłym roku na tamtejszym rynku zidentyfikowano ponad milion podrabianych zegarków, co stanowiło aż 35 proc. wszystkich nieoryginalnych przedmiotów w tym kraju.
Jak rozpoznać fałszywy zegarek? Eksperci z Watches2U uczulają m.in. na mniejszą wagę ze względu na zastosowanie tańszych materiałów, logo marki umiejscowione w innym miejscu niż na środku, niedziałające tarcze pomocnicze, a także odciski palców, kurz lub osad pod szybką.
Problem podróbek nie omija także Polski. Jak wynika z sondażu UCE Research i Syno Poland, co piąty rodak otwarcie przyznaje, że kupuje takie produkty. Co więcej, zdaniem urzędników Krajowej Administracji Skarbowej spora część fałszywek pochodzi właśnie z naszego kraju. Dane Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej wskazują, że pod względem wysokości strat wynikających z procederu wprowadzania na rynek podrabianych produktów zajmujemy w UE niechlubne trzecie miejsce. Tylko w branży odzieżowej i kosmetycznej w 2023 r. wyniosły one 728 mln euro. Gorzej pod tym względem wypadają tylko Niemcy (3971) oraz Włochy (2082).
Dla jeszcze większego bezpieczeństwa
Przykład, jak radzić sobie z wprowadzaniem do sprzedaży podrabianych produktów daje lider rodzimego rynku e-commerce – Allegro. Największa polska platforma zakupowa i jednocześnie jedna z największych w Europie wdrożyła szereg narzędzi oraz regulacji, które chronią konsumentów przed możliwością zakupu nieoryginalnego produktu oraz natrafieniem na nieuczciwego sprzedawcę.
Wszystkie firmy, które chcą za pośrednictwem platformy sprzedawać produkty określonych marek (listę chronionych znaków znajdziemy tutaj), muszą zaakceptować regulamin i zadeklarować, że wystawiany przez nich towar jest oryginalny. Co ważne, produkty chronionych marek mogą sprzedawać tylko sprzedawcy posiadający konto firmowe na Allegro. Ma to ukrócić proceder wprowadzania na rynek podróbek, ograniczyć nieuczciwą konkurencję oraz jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo zakupów.
Na platformie można też znaleźć setki oficjalnych sklepów producentów i autoryzowanych sprzedawców. A wszystko w jednym miejscu, co sprawia, że zakupy zrobimy szybko i sprawnie.
Dla Allegro ochrona i komfort użytkowników to absolutny priorytet. Ponad 90 proc. kupujących uważa zakupy na platformie za bezpieczne. Warto podkreślić, że Warunki Ochrony Marek dotyczą także przedsiębiorców wystawiających swoje oferty na czeskiej, słowackiej i węgierskiej odsłonie platformy. W przypadku zamieszczenia oferty z nieoryginalnym produktem, sprzedawcy muszą liczyć się z konsekwencjami. Allegro nie tylko uniemożliwi im wystawianie nowych ofert, ale też może nałożyć karę umowną w wysokości 2500 zł lub w zależności od rynku, na którym prowadzona jest sprzedaż – 15 tys. koron czeskich, 600 euro lub 230 tys. forintów.
Wprowadzone regulacje gwarantują, że oferty ponad 1000 znanych marek pochodzą od sprzedawców, którzy zobowiązali się do przestrzegania wymogów regulaminu i wystawiają tylko oryginalne produkty.
Wracając do maksymalnego ograniczenia możliwości kupienia na Allegro nieoryginalnego produktu, warto także wspomnieć, że już jakiś czas temu platforma wprowadziła blokadę na oferty markowe wysyłane spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego do Czech. Podobne działania będę wkrótce wdrażane w kolejnych krajach regionu, w których obecne jest Allegro.
Allegro dba o uczciwość i bezpieczeństwo
Jak wynika z badania Allegro "Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online", do transakcji w internecie podchodzimy w sposób ostrożny i przemyślany. Oczekujemy nie tylko dobrych produktów w atrakcyjnych cenach, ale też wygody, bezpieczeństwa, zaufania do sprzedawcy, a także dostępności produktów, szczegółowych informacji o markach i produktach oraz łatwych procesów pozakupowych.
Platforma stale rozwija swój program ochrony użytkowników oraz zabezpieczenia procesu pozakupowego – Allegro Protect. Program zapewnia pomoc klientom w sytuacji, gdy m.in. dostarczony produkt jest niezgodny z zamówieniem. Allegro gwarantuje wsparcie po tym, jak dyskusja ze sprzedającym zakończy się brakiem rozwiązania oraz zwrot pieniędzy w ciągu 48 godz. od pozytywnego rozpatrzenia sprawy. Co ważne, Allegro Protect gwarantuje ochronę na okres 2 lat od daty zakupu i maksymalną kwotę rekompensaty do 20 tys. zł. Na rynku czeskim, słowackim i węgierskim, gdzie również działa Allegro Protect, jest to: 100 tys. koron czeskich, 4 tys. euro lub 1,5 mln forintów.